تبلیغات
وب تخصصی خودرو

وب تخصصی خودرو
زمانی که هارم لاگای طراح کمپانی سیمکای آلمان نخستین پایه های طراحی نسل اول باکستر و کایمن را رقم میزد هرگز این رویای شیرین را در ذهن خود نمی پروراند که طرح ابداعی او منجربه ساخت خودروهایی شود که امروزه به عنوان مظهر بالانس و پایداری شناخته می شوند. با ورود یک دستگاه پورشه باکستر به کشور این فرصت نصیبمان شد تا آقای بالانس و پایداری را در خیابان های شیراز به چالش بکشیم . در یک روز سرد زمستانی در حالی که در گوشه خیابان از سرما به خود می لرزیدبم با روئیت این شبح نقره ای با آنچنان هیجانی دست به گریبان شدبم که آدرنالین خونمان به نقطه ی جوش رسید ! پورشه داستان ما یک باکستر رودستر نقره ای است که بیش از 138 هزار کیلومتر کارکرد دارد !
می خواهیم باکستر را به شکل خاصی برانیم ؛ این نوع رانندگی است که اتومبیلهایی با عملکرد معمولی را به سمت گاراژ هدایت می کند ! منظور ما اتومبیل هایی همچون تویوتا کمری 6 سیلندر یا رنو مگان اسپورت نیست بلکه روی سخنمان به اتومبیلهایی همچون مرسدس اس ال کلاس و بی ام و سری 6 است . . .

بدنه باکستر تلفیقی از سنت و مدرنیته است . اتومبیل کوچک و کم ارتفاع که این را وقتی کنار آن ایستاده اید می توان دریافت . باکستر یکی از ارزانترین مدل های پورشه است اما کروموزموم های یک خودروی آلمانی اصیل و تمام عیار به وضوح در آن دیده می شود. توسط مالک محترم تغییراتی در جهت ارتقاء سطح ظاهری خودرو صورت پذیرفته است که به نظر می رسد نه تنها به زیبا سازی خودرو کمک نکرده است بلکه اصالت و استراتژی زیبایی در عین سادگی را تحت الشعاع قرار داده اند . این تغییرات آنقدر جزئی و آماتور هستند که نمی توان آن را یک خودروی تیونینگ شده دانست . از بارزترین تغییرات انجام شده می توان به چسباندن آرم بزرگ پورشه در جلو و عقب اشاره کرد که به باکستر حالتی فانتزی و غیر متعارف بخشیده است . طبق سنت دیرینه ی پورشه گلگیرهای جلو و عقب در جهت بالابردن سطح آیرودینامیک برآمده و با قوس زیاد طراحی شده اند . اما به دلیل حجم کم بدنه و نبود المان های خاص نمی توان باکستر را یک خودروی عظلانی دانست . چراغ های جلو که مجهز به فناوری پرتو افکنی زنون هستند ، طرحی قدیمی و منسوخ شده در محصولات پورشه دارند . طرح سپر جلو نیز تا حدودی قدیمی و غیر عظلانی جلوه می دهد اما با وجود هواکش های عرضی و قوس روبه جلوی آن حالتی تهاجمی به دماغه ی کوسه مانند جلو بخشیده است . در قسمت عقب ، قوس و طول زیاد گلگیرها و درپوش موتور حالتی کلاسیک را پدید آورده است . سپرعقب تا حدودی عظلانی تر از مجموعه ی جلو طراحی شده اند که بیش از حد ساده و کسل کننده نشان می دهد اما طرح دهانه ی اگزوز و محل نصب آن در مرکز سپر از این سادگی کاسته است . چراغهای عقب تا حدودی با مدل 2007 کایمن برابر است اما نبود مجموعه ی " ال ای دی " نقطه ضعفی برای آن محسوب می شود . در نمای جانبی آینه های آیرودینامیک و شکاف ورودی هوای موتور بر روی گلگیر عقب بسیار خودنمایی می کنند . اما یکی دیگر از تغییراتی که نسبت به نمونه ی استاندارد صورت گرفته است ، تعویض رینگ های فابریک پورشه با نمونه ی دو تکه از جنس آلومینیومی ساخت کمپانی مطرح گمبالا است . این رینگ ها که ظاهری اسپورت و کلاسیک به باکستر بخشیده اند در مجموع حدود 5 هزار دلار قیمت دارند . تایرهای رادیال 19 اینچی با مارک نا شناخته رجال در اندازه 5/205 با عرض 5/6 اینچ در جلو و 4/235 با عرض 8 اینچ در عقب ، وظیفه ی چسبندگی این رودستر با وزن بیش از 1300 کیلو گرم را بر عهده دارند . یک بالچه ی آیرودینامیک قابل تنظیم در انتهایی ترین بخش خودرو نصب شده است که در سرعت های بالای 120 کیلومتر حدود 8 سانتیمتر از جای خود بلند می شود تا نیروی فشارنده به حداکثر میزان خود برسد . فضای بار نیز که شامل صندوق جلو و فضایی در عقب می شود در مجوع حدود 400 لیتر حجم دارد که برای خودرویی با این اندازه کافی به نظر می رسد . در طراحی داخلی از مواد با کیفیت در تلفیق با مواد بی کیفیت و ارزان استفاده شده است . طراحی و رنگ بندی داخلی به گونه ای است که چه در محیط طبیعی یا شهری تناسب زیادی با محیط خارج از خود نشان می دهد . استفاده از چرم نارنجی مایل به قرمز که کیفیت بالایی دارد فضای داخلی را بسیار جذاب و شیک کرده است که در تناسب زیبایی با رنگ نقره ای بدنه قرار دارد . اما استفاده از قطعات پلاستیکی مشکی و نقره ای به جای فیبر کربن و قطعات آلومینیمومی به استایل داخلی لطمه وارد کرده است . فضای داخلی واقعا دلچسب و جوان پسند است . صندلی های اسپرت باکستر راحتی و فرم نگهدانده ی خوبی دارند . طراحی مناسب ستون ها ، وسعت دید آینه ها و طراحی هدفمند ارتفاع عقب خودرو ، دید وسیع و کاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش گذاشته است . سیستم تعلیق از نوع اکسل های مهار شونده و فنرهای مارپیچ به همراه بازوهای کنترلی ، یک رانندگی دقیق راحت و حساب شده را به ارمغان می آورد . اما در این بین نمی توان نقش موءثر سیستم مدیریت پایداری پورشه را نادیده گرفت . این سیستم که با نام " پی اس ام " شناخته می شود در یک مجوعه ی الکترومکانیکی کلیه امور مربوط به سیستم ضد لغزش ، کنترل کشش موتور و قفل اتوماتیک دیفرانسیل را تحت نظر دارد تا بهترین حالت پایدار سازی را اعمال کند . باکستر مجهز به دو عدد سنسور با نام اکسلرومتر یا شتاب سنج است که در دو طرف کمک فنرها نصب شده اند و تمامی حرکات عمودی اکسل نسبت به بدنه را به واحد پردازش الکترونیکی ارسال می کند تا تنظیمات لازم برای ترمز ، زاویه فرمان و خروجی گشتاور موتور پس از اعمال ثبت شود . سیستم های مدیریت حرکت پیشرفته تنها امکانات باکستر نیست بلکه در زمینه ی ایمنی : کیسه های هوای داشبورد ، کمربندهای ایمنی قابل تنظیم و رول بارهای محافظتی ، ایمنی سرنشینان را تضمین می کنند .
می خواهیم باکستر را به شکل خاصی برانیم ؛ این نوع رانندگی است که اتومبیلهایی با عملکرد معمولی را به سمت گاراژ هدایت می کند ! منظور ما اتومبیل هایی همچون تویوتا کمری 6 سیلندر یا رنو مگان اسپورت نیست بلکه روی سخنمان به اتومبیلهایی همچون مرسدس اس ال کلاس و بی ام و سری 6 است !
سوئیچ خودرو را که در سمت چپ فرمان قرار دارد می چرخانم و باکستر در کمتر از 3 ثانیه روشن می شود . صدایی که از موتور 6 سیلندر 7/2 لیتری مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها خارج می شود در داخل اتاق بسیار طنین انداز است اما در خارج خودرو آوای موتور بسیار کم و به دور از هیجان است . موتور باکستر با کمک سیستم " واریو کم " قدرتی معادل 245 اسب بخار را برای رودستر آلمانی فراهم می کند . طراحی موتور به نوعی است که با کمترین میزان آلایندگی ، بیشترین نیروی تورک را در اختیار راننده قرار می دهد . طرح مجموعه پشت فرمان که به صورت 3 دایره مجزا به رنگ سفید و عقربه های نارنجی رنگ است حس رانندگی اسپورت را در ما به اوج می رساند . پورشه باکستر ممکن است به همه ایده آل ها دست نیافته باشد اما حرفهای زیادی برای گفتن دارد . گیربکس 5 سرعته دستی که مجهز به تکنولوژی چرخ دنده های همگیر چند گانه است ، 201 پوند فوت گشتاور را به راحتی هر چه تمام تر در اختیار ما قرار می دهد . باکستر به طور شگفت انگیزی عالیست ، به طور دقیق مهندسی شده است و رانندگی با آن بسیار راحت و لذت بخش است . شتاب 0 تا 100 کیلومتر 8/5 ثانیه ای یکی دیگر از برگ برنده های باکستر است . فرمان هیدرولیک راک اند پینیون که مجهز به چرخ دنده هایی با ضریب متغیر می باشد کاملا در اختیار راننده است ، این نکته در ویراژهای خیابانی به ما الهام شد ! وقتی با سرعت بالا وارد پیچ می شویم چرخهای عقب هرزگردی پیدا می کنند که خاموش بودن سیستم پایداری و در نتیجه غیر فعال بودن قفل الکترونیکی دیفرانسیل و سیستم ضد لغزش مزید بر علت شده است . ارتفاع کم و نقطه ثقل پایین اطمینان از عدم واژگون شدن خودرو را در ما تقویت می کند . باکستر یک حس کواترویی را در خودرویی اشتوتگارتی به ما القا می کند . بخصوص زمانی که دور موتور در محدوده ی قرمز 7000 قرار دارد . پورشه باکستر بدون هیچ محدودیتی می تواند تا 258 کیلومتر بر ساعت اوج بگیرد در حالی که مصرف سوخت آن کمتر از 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است !
توانایی های پورشه در ساخت ترمز نیز رسوخ کرده و همچون مدل کایمن ، یک پمپ خلاء مستقل برای تامین نیروی ترمز در نظر گرفته است . پس از مدتی رانندگی با باکستر و محرض شدن توانایی هایش پا را روی پدال ترمز گذاشته ، دیسکهای ترمز سوراخدار بر روی تمامی چرخ ها با اندازه 298 میلیمتر در جلو و 299 در عقب با کمک بوسترهای آلومینیمی مجهز به سیستم ضد قفل ، باکسر را در سرعت 121 کیلومتر با کوچکترین انحراف در کنار خیابان متوقف کرد . کمپانی پورشه روح محصولات قوی تری همچون کایمن اس و 911 را با ملایمت کمتر در باکستر دمیده است در حالی قیمتی کمتر از 48 هزار دلار در انتظار مشتری است . موتور باکستر عملکردی به مراتب بهتر و هدفمند تر از یک موتور 6 سیلندر 8/2 لیتری دارد که از مهمترین جاذبه های مثبت این خودروی دوست داشتنی است . بالانس و پایداری فوق العاده خوب ، مصرف سوخت اقتصادی و با صرفه و قیمت مناسب از دیگر مزیت های باکستر است . اما ایراداتی همچون نبود سیستم مولتی مدیای قدرتمند و رهیاب ماهواره ای ، نداشتن تهویه صندلی ها ، کیفیت پایین برخی از قطعات ( مانند سیستم باز کننده سقف که در زمان آزمایش از کار افتاد ) ، نبود سیستم روشنایی " ال ای دی " ، عدم تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دستی و ... بر آن وارد است که در نسل جدید باکستر برطرف و بهینه سازی شده اند . در پایان از همکاری صمیمانه مالک خودرو کمال تشکر و قدردانی را داریم .


طبقه بندی: برسی خودرو،
[ یکشنبه 30 مرداد 1390 ] [ 12:01 ق.ظ ] [ محمد دلاوررفیعی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلامی گرم به دوستان عزیزاینجانب محمددلاوررفیعی دانشجوی مکانیک خودرومقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد لاهیجان هستم.
*************************
هدف من از طراحی این وبلاگ آشنایی دوستان با صنعت خودرو می باشد.
*************************
ازدوستانی که قصد همکاری بااین وبلاگ را دارند می توانند در بخش نظرات پیام بذارند تابرایشان دعوت نامه ارسال شود.
*************************
ما منتظر نظرات،انتقادات وپیشنهادات شما هستیم.
*************************
omiddel67@gmail.com
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب