تبلیغات
وب تخصصی خودرو

وب تخصصی خودرو
میل سوپاپ

میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه باز و بستن سوپاپ ها را بر عهده دارد. بر روی میل سوپاپ دایره اکسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد. میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت می نماید وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد.
در روی میل سوپاپ بادامکهایی قرار دارند که می توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط تبدیل نمایند. شکل بادمکها در کار موتور تاثیر بسزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپها نیز روی بادامکها محاسبه شده است انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ ممکن است به سه صورت دنده به دنده – زنجیری – تسمه ای انجام شود چون در هر 720 درجه گردش میل لنگ یک احتراق در هر سیلندر انجام می شود و در هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هر سوپاپ وجود دارد لذا گردش میل سوپاپ نصف گردش میل لنگ می باشد یعنی در 360 درجه گردش و نسبت دنده آنها نصف می باشد یعنی دنده میل سوپاپ دو برابر دنده میل لنگ می باشد.

Camshaft

بادامک در میل سوپاپ

برای هر یک از سوپاپها یک بادامک در نظر گرفته شده است. این بادامکها تحت زاویه مخصوص قرار گرفته و با فاصله معینی از یکدیگر عمل خود را انجام می دهند.
هر بادامک بایستی دارای مشخصات زیر باشد:

  • بعد از کار کردن تغییر شکل ندهد.
  • در موقع باز و بسته کردن سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند.
قسمتهای مختلف بادامک
  • دایره مبنا.
  • حد باز شدن (شیب ملایم باز شدن).
  • پهلوی باز کردن سوپاپ.
  • پهلوی بسته شدن سوپاپ.
  • حد بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن).
انواع بادامک در میل سوپاپ

بادامکهای میل سوپاپ از نظر شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می شوند که هر یک دارای خواص مخصوص به خود هستند.

  1. بادامک نوک تیز.
  2. بادامک با نوک صاف و تخت.
  3. بادامک با نوک نیم گرد.
وظایف میل سوپاپ (میل بادامک)
  • باز و بسته کردن سوپاپ ها توسط چرخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها.
  • روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز (اکسانتریک) وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین و بالا و پایین رفتن آن انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام می شود.
  • روی میل سوپاپ دندانه ای وجود دارد که این دنده دلکو و اویل پمپ را بکار می اندازد.
معایبی که میل سوپاپ می تواند داشته باشد
  • خوردگی بادامکها که این حالت باعث بهم خوردن تایمینگ سوپاپها می شود.
  • خوردگی یا شکستگی دنده اویل پمپ و دلکو.
  • لقی بیش از حد بین میل سوپاپ و یاطاقان های ثابت آن.
لقی بیش از حد بین میل سوپاپ و یاطانان های ثابت آن

این لقی باعث کاهش فشار روغن می شود در ضمن لقی بین 0.05 تا 0.1 میلیمتر می باشد که به وسیله میکرومتر داخلی یا ساعت اندازه گیری می توان اندازه گیری کرد و هنگام جا زدن بوش باید دقت کرد که سوراخ روغنکاری در محل خود قرار بگیرد.
در موتورهایی که ارتباط حرکتی میل لنگ و میل سوپاپ مستقیما دو چرخ دنده می باشد برای تشخیص دقیق میزان لقی دو دنده می توان از میکرومتر ساعتی استفاده نمود. بدین ترتیب که میکرومتر ساعتی را به وسیله پایه اش روی بلوک موتور بسته و نوک ساعت را روی یکی از دنده های چرخ دنده قرار داده و با حرکت چرخ دنده دیگر میزان لقی دنده ها را از روی انحراف عقربه میکرو متر ساعتی معلوم می کنیم.
برای آزمایش میزان لقی دو دنده می توان با قرار دادن تیغه فیلر در محل تماس دنده ها لقی را اندازه گرفت میزان لقی مجاز بین دو چرخ دنده 0.07 تا 0.12 میلیمتر می باشد. در صورتیکه این لقی بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرخ دنده را عوض نمود.
در موتورهایی که از زنجیر استفاده می شود معمولا در اثر کار موتور زنجیره طولش زیاد می شود و همچنین چرخ دنده ها نیز سائیده می شوند برای آزمایش زنجیر طول آن را با یک زنجیر نو مقایسه می کنند. اگر افزایش طول زنجیر کم باشد فقط بایستی زنجیر را عوض نمود سپس دنده های چرخ دنده ها را بازدید نمود در صورتی که طول زنجیر خیلی زیاد شده علاوه بر زنجیر چرخ دنده ها نیز بایستی عوض شوند.
به طور کلی لقی غیر مجاز بین دنده ها و افزایش طول زنجیر سبب مختل شدن تایمینگ سوپاپها و تولید صداهای غیر عادی می گردد.

کنترل و بازرسی لقی طولی میل سوپاپ

واشر گلوئی را زمانی که میل سوپاپ روی پایه مخصوص قرار داده ایم با فیلر اندازه می گیریم که این فاصله 0.03 تا 0.08 میلیمتر می باشد

کنترل خمش میل سوپاپ

دو محور جا یاتاقانی کناره را روی دو پایه جناغی که روی صفحه صافی قرار دارد می گذاریم سپس ساعت را روی یکی از یاطاقان های میل سوپاپ قرار داده و میل سوپاپ را بوسیله دست یک دور کامل میگردانیم و مقدار خمش را به دست می آوریم که نباید از 0.05 میلیمتر تجاوز کند. در صورت بیشتر بودن می توانیم آن را به وسیله پرس در حالت سرد صاف نمائیم.

کنترل لقی جانبی به وسیله ساعت اندازه گیر

میل سوپاپ را به سمت عقب حرکت می دهیم سپس ساعت را با مقداری پیش فشار روی آن قرار می دهیم و ساعت را صفر می کنیم با کشیدن دنده به سمت جلو و فشار آمدن روی سوزن مقدار لقی جانبی را نشان می دهند.

زنجیر سفت کن

زنجیر سفت کن همانطور که از اسم آن پیداست برای گرفتن شلی زنجیر و کم کردن صدای چرخ دنده ها بوده و همچنین از سائیدگی زنجیر و چرخ دنده ها جلوگیری می کند.
در نتیجه تایمینگ سوپاپها بهم نخورده و سوپاپها بموقع باز و بسته می شوند. امروزه در اغلب موتورها زنجیر سفت کن اتوماتیک نصب شده است این نوع زنجیر سفت کن ها با فشار روغن موتور و فنر کار می کنند. روغن موتور با فشار وارد سیلندر زنجیر سفت کن شده و پیستون مربوطه را روی قسمت لاستیکی فشار داده و از شل شدن زنجیر جلوگیری می کند. هر چند زنجیر های کوتاه نیاز به زنجیر سفت کن ندارند ولی اغلب از آن استفاده می شود.
اغلب زنجیر سفت کن ها مجهز به قطعهای جغجغه ای مانندی هستند که از برگشت قطعه لغزنده جلوگیری می کند. در موتورهایی که میل بادامک آن در سر سیلندر تعبیه شده از زنجیر سفت کن شامل یک تیغه فنری با پوشش نئوپرین در طرف شل زنجیر و یک صفحه لاستیکی را با پوشش نئوپرین در طرف دیگر آن می باشد و گاهی از چزخ دنده کمکی قابل تنظیم استفاده می کنند.

میل سوپاپ خودرو




طبقه بندی: مجموعه موتور،
[ سه شنبه 24 اسفند 1389 ] [ 06:07 ب.ظ ] [ محمد دلاوررفیعی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلامی گرم به دوستان عزیزاینجانب محمددلاوررفیعی دانشجوی مکانیک خودرومقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد لاهیجان هستم.
*************************
هدف من از طراحی این وبلاگ آشنایی دوستان با صنعت خودرو می باشد.
*************************
ازدوستانی که قصد همکاری بااین وبلاگ را دارند می توانند در بخش نظرات پیام بذارند تابرایشان دعوت نامه ارسال شود.
*************************
ما منتظر نظرات،انتقادات وپیشنهادات شما هستیم.
*************************
omiddel67@gmail.com
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب